W wyniku ramowych ustaleń WZD PZA (24-25.09.2001) Zarząd PZA określa, że warunkiem zgłoszenia kandydatury na członka Polskiego Związku Alpinizmu jest przedstawienie wniosku podpisanego przez 15 osób. Wymogi formalne zgłoszenia kandydatury obejmują przedstawienie Zarządowi Związku:
- Formalnego zgłoszenia kandydatury z powołaniem się na § 8, ust. 2 i 3 Statutu PZA.
 - Protokołu zebrania organizacyjnego wraz z załączoną listą obecności.
 - Listy osób będącymi członkami założycielami z podanymi w niej:
- imieniem i nazwiskiem,
 - miejscem zamieszkania,
 - dotychczasową przynależność klubową (jeśli taka była).
 
 - Deklaracji indywidualnych członków założycieli, uznających zgłaszaną organizację za macierzystą, potwierdzonych przez dotychczasową organizację macierzystą, do której ewentualnie należeli.
 - Listy osób, które zgłosiły akces do nowo powstającego klubu.
 - Zatwierdzonego statutu organizacji (organizacje posiadające osobowość prawną) lub regulaminu (organizacje nie posiadające osobowości prawnej).
 - Odpisu aktu rejestracji (w wypadku klubów posiadających osobowość prawną ) lub zgody jednostki nadrzędnej (w przypadku organizacji nie posiadającej osobowości prawnej).
 - Statutu jednostki nadrzędnej (w przypadku organizacji nie posiadającej osobowości prawnej).
 - Składu Zarządu z podaniem funkcji i adresami wymienionych w nim osób oraz skład Komisji Rewizyjnej i Komisji Dyscyplinarnej (Sądu Koleżeńskiego).
 - Jedna osoba nie może pełnić funkcji we władzach różnych organizacji zrzeszonych w PZA, chyba że uzyska pisemną zgodę zainteresowanych organizacji, oraz Zarządu PZA.
 - Opłata wpisowa dla nowo przyjmowanych Klubów wynosi 1000,00 PLN, a składka roczna 17,00 PLN (od jednej osoby – członka; 15,00 PLN na konto bankowe PZA nr 48 150011261211200939060000 i 2,00 PLN na konto Funduszu Berbeki nr 79 213000042001058454580001).
/Składka członkowska podwyższona o 5,00 PLN z przeznaczeniem na „Taternika” została przegłosowana przez delegatów na WZD PZA w 2015 r./. 







	







